Czas pracy kierowcy określany jest czasem od momentu rozpoczęcia do zakończenia pracy. Zadania związane z wykonywaniem pracy kierowcy obejmują prowadzenie pojazdu, załadunek i rozładunek, nadzór nad ładunkiem, czynności spedycyjne i administracyjne związane z przewozem oraz inne działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa osób lub wykonywania zadania służbowego.Do czasu pracy kierowcy zaliczany jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w czasie którego kierowca pozostaje na stanowisku w gotowości do wykonania pracy, szczególnie w trakcie oczekiwania na załadunek/rozładunek, którego czas nie jest kierowcy znany przed wyjazdem lub rozpoczęciem danego okresu. Aby rozliczyć czas pracy kierowcy jako dobę należy przyjąć 24 kolejne godziny rozpoczynając od godziny, w której kierowca zaczyna pracę zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy
DZIENNY CZAS PRACY KIEROWCY Dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę nie może przekroczyć 9 godzin, jednak dopuszcza się wydłużenie czasu do 10 godzin dwa razy w tygodniu. W trakcie pracy kierowcy przysługują 45 minutowa przerwa, po 4,5 h jazdy. Przerwę można rozbić na dwie przerwy, po 15 minut i 30 minut.
TYGODNIOWY CZAS PRACY KIEROWCY Tygodniowy, łączny czas prowadzenia pojazdów nie może 56 godzin, z zaznaczeniem, iż w ciągu dwóch następujących po sobie tygodni czas ten nie może przekroczyć 90 godzin.
ODPOCZYNEK DOBOWY W trakcie 24 godzin od momentu rozpoczęcia pracy, kierowcy należy się 11 godzin odpoczynku. Okres ten można podzielić na dwie przerwy po 3 godziny i 9 godzin. Skrócony odpoczynek dobowy wynosi wówczas 9 godzin i można go wykorzystać trzy razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
ODPOCZYNEK TYGODNIOWY Po sześciu cyklach pracy kierowcy przysługuje tygodniowy odpoczynek, który trwa co najmniej 45 godzin. W trakcie dwóch kolejnych tygodni odpoczynku, drugi można skrócić do 24 godzin. Skrócony tygodniowy odpoczynek należy odrobić odpoczynkiem jednorazowym przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.
CZAS PRACY KIEROWCY W TANDEMIE Cykl pracy załogi składającej się z dwóch osób może wynosić 30 godzin. W ich trakcie obaj kierowcy mogą wykorzystać po 9 godzin prowadzenia pojazdu lub dwa razy w tygodni po 10 godzin prowadzenia pojazdu i 9 godzin odpoczynku.
PRAKTYCZNY PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA Kierowca prowadzi przewóz drogowy. Ma on przekazać odbiorcy ładunek w czwartek między godziną 11 a 13. Odległość przewozu od miejsca załadunku do wyładunku wynosi 550 km, a średnia prędkość przewozu 50 km/h. Czas załadunku i rozładunku wynosi po 30 minut. Kierowca odpoczywa w nieskróconym wymiarze czasu spełniając obowiązek dobowego wypoczynku. Jak będzie wyglądał harmonogram pracy kierowcy
Uniwersytet Opolski przywiązuje dużą wagę do poszanowania prywatności użytkowników odwiedzających serwisy internetowe Uczelni. W celu optymalizacji usług, umożliwienia prawidłowego funkcjonowania i zapisywania ustawień poszczególnych użytkowników, strony internetowe Uniwersytetu Opolskiego wykorzystują tzw. cookies (z ang. ciasteczka). Cookies to małe pliki tekstowe wysyłane przez serwis do przeglądarki internetowej użytkownika na urządzeniu końcowym (komputer, smartfon, tablet, itp.). W tym miejscu możecie Państwo podjąć decyzję dotyczącą typów plików cookies, które będą wykorzystywane w tym serwisie internetowym. Klikając Ustawienia możesz wybrać jakie cookies opcjonalne będą stosowane. Wyrażoną zgodę można wycofać w dowolnym momencie zmieniając wybrane ustawienia. Klikając Zaakceptuj wszystko zgadzasz się na użycie plików cookie i podobnych technologii we wszystkich wskazanych poniżej celach. Możesz odrzucić stosowanie cookies opcjonalnych klikając Odrzuć wszystkie.
Więcej informacji:
Polityka prywatności